- Tänk på det

Idag höll jag på att krocka, jag som hade jobbat upp lite självförtroende ang körkortet,den försvann nu kan jag lova.
Tänkte skriva ett långt och seriöst inlägg nu om allt och inget men jag är för bajsenödig. Så då får det bli ett kort och natt-flummigt istället.

Jag har tagit bort min p-stav nu i alla fall,äntligen!
Känns så himla konstigt att ta på armen där den suttit, helt tomt bara massa kött! MEN jag känner mig lite befriad eftersom den inte har annat krånglat.

Sen läste jag Kissies blogg idag och igår(tror jag) och jag känner att jag måste skriva om det här, för det är en sak som ligger mig varmt om hjärtat så att säga!
Hon skrev att hon var emot pälsindustrin och allt som hade med det att göra och påstod att hon var så pass emot det att hon ville slänga röd färg på folk som bar päls, dagen efter hade hon fått hem en ny väst som hon hade köpt och läkade till sidan, då är västen gjord av KANINPÄLS OCH MURMELDJUR?!

Åh jag blir så ledsen när folk klär sig i kanin eller har andra saker med kanin på. Klart det är synd med alla djur, men eftersom jag har en egen kanin tycker jag det är lite extra hemskt.
Hur som helst, tycker det är trist att först skriva att man är så pass emot det och sen dagen efter poff köpa en pälsväst? Inte nog med det så har hon ugg,vilket det också är päls i.Och sen troligtvis olika skinnväskor/skor. Men det kanske är så att bara vissa djur som räknas?

Haha upprörd_chey_91!
Tycker det så klart är dåligt med folk överlag som använder päls, finns ju andra matrial som kan framställas på bättre sätt. Men ja, det är ens eget val såå klart jag skulle aldrig slänga färg på någon ofc! Men det trista är att djuren ofta blir illa behandlade,vilket så klart är fel.
Varför inte bara köpa fejkpäls i stället? Både billigare och mycket bättre för djuren!
Och man kan faktiskt få tag i riktigt snygga fejkprodukter.
Eller om man nu MÅSTE köpa, skulle man ju kunna kolla upp lite bakgrund, har djuren/djuret blivit väl behandlat. 

Som t.ex. dom superkända canada goose jackorna, det står på sidan att alla prärievargarna dödas innan pälsen åker av, inte så troligt?
Det tar för lång tid att döda alla innan PLUS att pälsen kan bli förstörd,så för att hålla pälsen ren och fin och att det hela ska gå snabbt,flås djuren levandes och lämnas sen för att förblöda eller dör av shocken/smärtan. Och om någon råkar få tag på en fejk, kan det till och med vara så illa att företaget inte fått tag i någon prärievarg så den har fått tagit ett annant djur som liknar den pälsen, finns stor risk för att det är hund eller kattpäls.
OCH till råga på det hela,används anddun eller gåsdun, där djuren också behandlas som skräp och blir ofta plockade medans dom lever, eller dödade på sjuka sätt och sedan plockade,inget av det låter speciellt glamoröst.

Nu säger inte jag att det bara är canada goose, men det är ett så pass känt märke som dom flesta känner till, någon kanske till och med har en sån jacka hemma.
Det finns nog en lång lista på märken som inte behandlar djuren rätt, hela pälsindustrin är ju ganska onödig. Vi behöver inte päls för att hålla oss varma längre, det finns så många andra matrial. En produkt som man kanske inte tänker på så ofta är kattleksaker, ni vet sånna håriga råttor? På dom är det ofta kattpäls, hur sjukt?
Sure, om ni inte bryr er, men jag är djurvän och tycker det är trist.

Haha okej jag som skulle skriva ett kort inlägg, men nödigheten försvann och inlägget blev ganska seriöst.
Fint av er som orkade läsa!
Nu ska jag vila mina trötta ögon och upprörda tankar och hoppas att morgon dagen(idag) bjuder på finare tider!
Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Elin

Åååh, så jävla jobbigt när man är bajsenödig :( Men tur att det gick över ;) hihi!



Håller förresten med dig när det gäller pälsen

2011-09-16 @ 12:02:47
URL: http://eeeelinpettersson.blogg.se/
Postat av: Elin

sv: visst är dom snygga :D kommer bli nice.

åh vad kul att du vill komma :D vore askul! så länge sen vi sågs ju :( ja det är bara att ta med vem du vill :) jag kan ju höra av mig när det närmar sig :)

2011-09-16 @ 12:06:03
Postat av: Elin

sv: visst är dom snygga :D kommer bli nice.

åh vad kul att du vill komma :D vore askul! så länge sen vi sågs ju :( ja det är bara att ta med vem du vill :) jag kan ju höra av mig när det närmar sig :)

2011-09-16 @ 12:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0