- nomnomnomnom

Kör eftermiddag igen, vilket betyder sovmorgon och ensamtid nu innan jag åker iväg. I skrivande stund snöar det här, ganska mycket faktiskt, inte okej. 

Från det ena till det andra, nu till det jag tänkte skriva om, har en plåt fröknäcke i ugnen just nu, en plåt är redan klar den ligger och svalnar på diskbänken. Fröknäcke är så himla gott, ett perfekt mellanmål/snacks, enkelt att göra är det också, kanoners!
Finns säkert typ hundra olika recept på hur man gör fröknäcke men jag gör så här, tycker det är smidigast!
0,75-1 dl solroskärnor
0,75-1 dl pumpakärnor
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl majsmjöl
0,5 dl olja(jag använder olivolja)
1-2 dl kokande vatten

Blanda ihop allt i en bunke, beroende på majsmjölsort kan du behöva mindre/mer vatten, jag har billigt majsmjöl från Willys, till det behöver jag mindre vatten, men nån gång testa jag Risentas majsmjöl och då behövdes det mer vatten, så börja med 1 dl och ta i mer vid behov. 
När allt är ihop blandat så tar man bara två bakplåtspapper och kavlar ut smeten imellan så tunt som möjligt, ta bort översta bakplåtspappret och lägg på en ugnsplåt, sen på med havssalt(valfritt,men det är godast så;D) 
Sen ska den in i ugnen på 150 grader i en timme, men börja att ställ klockan på ca 30 min, ta då ut ur ugnen och skär bitar(funkar att bryta bitar när den är klar också, men jag gillar skurna bitar bäst). Ställ in igen i 30 min till sen är det klart! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0